Creëer je eigen showroom

Creëer je eigen showroom

Met de tools onder Mijn shop creëer je eenvoudig je eigen showroom op Creatiemarkt. De productcatalogus maakt daar een belangrijk deel van uit. Deze bevat beschrijvingen, fotomateriaal, prijs, verzendkosten en nog veel meer van ieder product dat je aanbiedt aan je potentiële klanten.

Dit is de tweede post uit een serie waarmee we je willen helpen bij het inrichten van je shop. In de vorige post uit deze serie las je alles over het invullen van je shopprofiel. In een volgende post gaan we in op de vraag hoe je je producten optimaal kunt presenteren.

Mijn producten

Onder het menu Mijn shop > Mijn producten vind je alle functies om je productcatalogus te beheren. In deze post geven we inzicht in de gegevens die nodig om een product zichtbaar te maken in de productcatalogus van je shop en het totale productaanbod op Creatiemarkt. Ook productfoto’s en eventuele productopties maken hier deel van uit, maar die vormen een onderwerp op zich en behandelen we in een aparte post.

Algemene productgegevens

Onder deze categorie voer je de volgende gegevens in.

  • Productnaam: dit is de unieke naam van je product. Deze mag uit meerdere woorden bestaan, gescheiden door een spatie. De naam wordt getoond op alle productschermen en verzendoverzichten in Creatiemarkt, en op de e-mails die Creatiemarkt verstuurt naar jouw klanten. De productnaam wordt ook gebruikt door de zoekfunctie van Creatiemarkt.
    TIP: Gebruik een korte en krachtige naam die het product goed omschrijft. Zo weten je klanten meteen om wat voor type product het gaat
  • Korte omschrijving: geef hier een korte omschrijving van je product. Deze omschrijving wordt bovenaan de productpagina getoond, direct naast je productfoto’s. Geef net genoeg details om je potentiële klant een eerste indruk te geven en haar of zijn interesse te wekken.
  • Lange omschrijving: in dit veld geef je een uitgebreide beschrijving van je product, zoals unieke kenmerken, wijze van fabriceren, gebruikte materialen, enzovoorts. Dit is in feite de sales pitch van je product. Identificeer je derhalve met je potentiële klant en stel je voor wat jij zou willen lezen om tot aankoop van het product verleid te worden.
  • Productcode: een code waarmee je product uniek wordt geïdentificeerd binnen het totale productaanbod van Creatiemarkt. De code wordt op alle orderbevestigingen, facturen, zendingen en retourmeldingen van het product vermeld, zodat jij en je klant ondubbelzinnig weten welk product is besteld, betaald, geleverd of geretourneerd.
  • Gewicht: het gewicht van het product. Dit gegeven is optioneel en wordt op dit moment niet gebruikt.

Productcategorie

De productcategorie bepaalt waar jouw product zichtbaar wordt in de menustructuur en de categoriefilters van Creatiemarkt en je shop. De menustructuur van Creatiemarkt bestaat uit twee niveau’s met een vaste indeling:

  • het hoofdniveau: dit niveau is overal in de Creatiemarkt zichtbaar en kent een beperkt aantal algemene categorieën
  • het subniveau: dit niveau wordt pas zichtbaar als de bezoeker kiest voor een hoofdcategorie en helpt haar of hem het zoeken naar een product verder toe te spitsen.

Om je product optimaal vindbaar te maken, selecteer je een productcategorie op zowel het hoofd- als het onderliggende subniveau. Bezoekers kunnen je product dan vinden via het hoofdmenu van Creatiemarkt en de categoriefiters die op verschillende plekken in Creatiemarkt beschikbaar zijn.

Prijs

  • Prijs en BTW-klasse: in deze velden vermeld je de prijs van je product en, als je een zakelijke verkoper bent, de BTW-klasse. In dat geval voer je de prijs inclusief BTW in. Het platform berekent automatisch de verschuldigde BTW en de prijs exclusief BTW.
  • Speciale prijs: het platform bied de mogelijkheid om gedurende een bepaalde periode een lagere prijs te rekenen voor je product. Deze wordt duidelijk vermeld op de productpagina en de diverse overzichten van de productcatalogus. Na afloop van de periode rekent het platform weer met de normale prijs.
  • Verzendoptie: hier geef je de verzendkosten aan die je voor het product berekent. Je kunt ook aangeven dat het product gratis wordt verzonden. Verzendkosten worden per product één keer doorberekend, ongeacht het aantal bestelde items van het product. Echter, als je aangeeft dat bestelde items apart worden verzonden, worden de verzendkosten voor elk besteld item van het product doorberekend.

Voorbeeld: de verzendkosten van je product zijn € 1,99. Je klant bestelt 3 items van dit product. Geef je aan dat bestelde items apart worden verzonden, dan bedragen de verzendkosten € 5,97, anders € 1,99.

Zoekmachinegegevens

Zoals we in de vorige post al aangaven, zijn de gegevens in deze rubriek van belang om je product optimaal vindbaar te maken via internet zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo.

  • Paginatitel: deze rubriek wordt automatisch gevuld met de productnaam en kun je niet wijzigen. Zoekmachines tonen deze als kop boven de melding van je product in een zoekresultaat.
  • Metabeschrijving: deze beschrijving wordt (onzichtbaar) opgenomen in de productpagina. Zoekmachines tonen deze in veel gevallen als onderdeel van de omschrijving van een pagina in een zoekresultaat.

Gebruik de rubriek Metabeschrijving voor een korte beschrijving van het product zoals je die in bijvoorbeeld Google zou willen zien. Laat je de beschrijving leeg, dat worden de eerste plsm. 160 tekens uit de korte omschrijving van je product overgenomen.

Product de-activeren & activeren

In de vorige post gaven we aan dat je je shopprofiel tijdelijk kunt verbergen voor de bezoekers van Creatiemarkt. Iets dergelijks is ook mogelijk met je producten:

  • door een product te de-activeren wordt het niet meer in de diverse productoverzichten van Creatiemarkt getoond en is het ook niet meer vindbaar via de zoekfunctie
  • door het product te activeren wordt het weer zichtbaar en vindbaar voor de bezoekers van Creatiemarkt.

Je kunt deze acties voor meer producten tegelijk uitvoeren. Hiervoor kruis je de betreffende producten aan in het productoverzicht en selecteer je vervolgens de gewenste actie bovenaan het scherm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *